مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی ERP

دانلود بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید مشخصات فایل تعداد صفحات85حجم0/143 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc توضیحات کامل مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی ERP|42075085|r-next|مبانی نظری پیاده سازی ERP,دانلود مبانی نظری پیاده سازی ERP,پیشینه تحقیق پیاده سازی ERP,ادبیات نظری پیاده سازی ERP,فصل دوم پایان نامه پیاده سازی ERP,مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیاده سازی ERP,ادبیات و مبانی نظری پیاده سازی ERP
در این مطلب از سایت شما فایل با عنوان مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی ERP را مشاهده می نمایید.

دانلود بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید


مشخصات فایل
تعداد صفحات85حجم0/143 کیلوبایت فرمت فایل اصلیdoc
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

چکیده

بر خلاف سیر تكاملی ERP در سطح اول صنایع و سازمان های دنیا ، این سیستم در ایران به یكباره و چون دارویی شفا بخش بر پیكره سازمان های سنتی ایران نازل شد . آنان كه از دور و نزدیك تا صنایع و سازمان های ما آشنایی دارند گواه این ادعا می باشند كه ضعف در سیستم های مدیریتی و برنامه ریزی، سكون و عدم پویایی در برخی سازمان ها ، نبود سیستم یكپارچه ( حتی در حوزه MIS)و مقاومت پرسنل و بعضاً مدیران سازمان ها در برابر به كارگیری سیتسم های منسجم حقایقی غیر قابل انكار در این عرصه می باشند .

پیاده سازی سیستم نرم افزاری حجیم و پیچیده ای چون ERP در حالی در برنامه برخی شركت ها قرار گرفته است كه نه تنها سیستم فعلی شان سنتی و مبتنی بر كاغذ است و برخی از پرسنل نیز آشنایی كافی با كامپیوتر ندارند، بلكه هنوز تصویر دقیق و شفافی از فعالیت های وضع موجود خود نیز ندارند . در بهترین حالت در سازمان های ایرانی شاهد به كارگیری سیستم های مدیریت كیفیت از جمله ISO 9000 می باشیم. بنابراین پر واضح است كه حركت نا آگاهانه و بدون برنامه ریزی به سوی پیاده سازی سیستمی همچون ERP نه تنها مشكلی از سازمان ها مرتفع نخواهد نمود ،بلكه هزینه های گزاف و از دست دادن زمان به مشكلات آنها خواهد افزود .

لذا در ذیل به برخی از مشكلات اساسی موجود در سازمان ها اشاره می نماییم :

1- اتخاذ راه حل های موضعی در برابر مشكلات اساسی به حای یافتن راه حل ریشه ای

2- عدم آشنایی مسئولان و تصمیم گیرندگان اصلی سازمان با مفاهیم و اهداف ERP

3- عدم وجود ارگان، مؤسسه یا انجمن خاص به عنوان مرجعی جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی

4- سوء استفاده برخی مؤسسات و شركت های ارائه دهنده راه حل های ERP از شرایط موجود جهت منابع مالی خود

5- عدم توجه به تخصص گرایی در سازمان ها

6- برنامه ریزی های نامنسجم و عدم توجه كافی به امكان سنجی این برنامه ها و اهداف آن

7- توجه صرف به ابزارها به جای تمركز بر مفاهیم آن ها

8- وجود ساختار سنتی و مبتنی بر اشخاص در سازمان ها

9- فرهنگ سازمانی ضعیف و عدم توجه به فرهنگ سازی

10- مشكلات سیستم های اموزشی و رفع تكلیف بودن برنامه های آموزشی

11- عدم شفاف سازی و مستند سازی فرآیندهای موجود كسب و كار و شناسایی مشكلات

12- عدم تعیین استراتژی ها و اهداف كلی سازمان

به طور كلی اگر به شناخت ERP به عنوان یك «مفهوم » به جای «ابزار » اهتمام ورزیده شود . اولین قدم در رفع مشكلات و نابسامانی های فوق ، فرهنگ سازی صحیح و تسری مفاهیم پیش نیاز و همراه با راه حل های ERP بوده و مسیر را در جهت بهره برداری موفقیت آمیز از این سیستم ها هموار سازد .

همچنین با وجود تاریخچه تكاملی 30 الی 40 ساله سیستم های ERP ،قابل ذكر است كه فاصله ما تا دستیابی به این هدف ، بسیار كوتاه تر خواهد بود و ایجاد شرایط و پیش نیازهای ذكر شده مطمئناًدر زمانی بسیار كوتاه تر مقدور خواهد بود ؛ بشرط آنكه نقشه و مسیر حركت كاملاً آگاهانه ترسیم شده و برنامه ریزی منسجم و هدفمند نیز به این حركت شتاب افزون تری بخشد . به طور كلی در جهت كسب بهترین نتایج از یك پروژه ERP در سازمان های ایرانی بررسی و امكان سنجی و حركت آگاهانه ریسك های موجود به حداقل رسانده و متضمم موفقیت سازمانها در جهت میل به اهداف از پیش تعیین شده خواهد بود.

کلمات کلیدی:

اجرای ERPبرنامه ریزی منابع سازماناجرای سیستم های ERP در سازمانهای دولتیامکان سنجی پیاده سازی سیستم های ERP

فهرست مطالب

چکیده………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل دوم : ادبیات تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶

بخش اول :

۱-۲- معرفی و ویژگی ها………………………………………………………………………………………….. ۱۸

۱-۱-۲-سیر تکاملی ERP………………………………………………………………………………………….2-1-2-معرفی جامع ERP…………………………………………………………………………………………

3-1-2- ERP از دیدگاه مدیریتی………………………………………………………………………………… ۲۴

۴-۱-۲- تفاوت بین ERP یک بانک اطلاعات مرکزی………………………………………………………. ۲۶

۵-۱-۲- ERP در ایران…………………………………………………………………………………………….. ۲۷

۶-۱-۲- مراحل بهره برداری از یک راه حل ERP……………………………………………………………

7-1-2- بررسی هزینه ها و امکان سنجی ERP……………………………………………………………….

8-1-2- استقرار پلکانی ERP راهی برای کاهش هزینه……………………………………………………… ۳۳

۹-۱-۲- مهندسی مجدد ( BPR) و تفاوت آن با ERP………………………………………………………10-1-2- مهندسی مجدد مبتنی بر فناوری……………………………………………………………………… ۴۰

۱۱-۱-۲- مختصری از MRPII; MRP (از زیر سیستمهای erp)…………………………………………..

12-1-2-ERPII……………………………………………………………………………………………………..

14-1-2- تفاوت ERPII; ERP…………………………………………………………………………………..

15-1-2- ERP; MIS……………………………………………………………………………………………….

16-1-2- عوامل مؤثر در پیروزی و شکست پروژه های ERP…………………………………………….

17-1-2- انواع روشهای پیاده سازی ERP از لحاظ وسعت فعالیت……………………………………… ۶۴

۱۸-۱-۲- مباحث انسانی در پیاده سازی پروژه های ERP (نقش نیروی انسانی در انجام پروژه)… ۶۵

۱۹-۱-۲- اجزای تشکیل دهنده ی سیستم های ERP………………………………………………………..

20-1-2- امنیت در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی……………………………………………….. ۶۹

۲۱-۱-۲- مزایا و معایب بکارگیری ERP……………………………………………………………………….

22-1-2- چرا سازمان به ERP نیاز دارد؟ (لزوم پیاده سازی)……………………………………………… ۷۴

۲۳-۱-۲- گزینه های پیاده سازی ERP …………………………………………………………………………

24-1-2- معرفی دو عرضه کنندة عمده نرم افزار Oracle ; SAP /EPR…………………………………

بخش دوم :

۲-۲- معرفی شرکت آب منطقه ای استان یزد…………………………………………………………………. ۸۱

۱-۲-۲- معرفی سازمان…………………………………………………………………………………………….. ۸۱

منابع و مأخذ






"